Preview

Izvestiya Rossiiskoi Akademii Nauk. Seriya Geograficheskaya

Advanced search

Tourist Images of Japanese Prefectures: Study Methods and Typology

https://doi.org/10.15356/0373-2444-2014-4-85-94

Abstract

The methods of extraction and analysis of tourist images is developed. The typology of prefectures of Japan is made, the most typical components of their images are identified.

About the Author

A. S. Stegnienko
Faculty of Geography, Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


References

1. Александрова А.Ю. Международный туризм: учебное пособие для вузов. М.: Аспект Пресс, 2001. 464 с.

2. География туризма: учебник / Под ред. Александровой А.Ю. М.: КНОРУС, 2010. 592 с.

3. Голд Дж. Психология и география: Основы поведенческой географии. М: Прогресс, 1990. 312 с.

4. Замятин Д.Н. Географические образы: что это такое? // Вестник Моск. ун-та. Сер. геогр. 2002. № 4.

5. Замятин Д.Н. Культура и пространство: моделирование географических образов: автореф. докт. дисс. М., 2005.

6. Замятина Н.Ю. Взаимосвязи географических образов в страноведении: автореф. канд. дисс. М., 2001.

7. Замятина Н.Ю. Стратегии создания образов субъектов Российской Федерации и региональная идеология (“почвеннический” контекст) // Общественные науки и современность. 2006. № 6.

8. Замятина Н.Ю. Принципы создании образа места // География и экология в школе XXI века. 2004. № 2. С. 3–11.

9. Кирьянова Л.Г. Маркетинг и брендинг туристических дестинаций: учебное пособие. Изд-во Томского политех. ун-та, 2011. 264 с.

10. Линч К. Образ города. М.: Стройиздат, 1982. 328 с.

11. Мещеряков А.Н. Книга японских символов. Книга японских обыкновений. М.: Наталис, 2003. 560 с.

12. Молодяков В.Э. Образ Японии в Европе и России второй половины XIX – начала XX века. М.: Ин-т востоковед. РАН, 1996. 126 с.

13. Никанорова Е.В. Формирование туристского образа территории (на примере Ростовской области): автореф. канд. дисс. М., 2009.

14. Овчинников В.В. Ветка сакуры. Корни дуба. Горячий пепел. М.: АСТ, 2011. 1088 с.

15. Стегниенко А.С. Методика анализа туристских образов префектур Японии // Вестн. моск. ун-та. Сер. 5. География. 2013. № 6. С. 46–52.

16. Тихоцкая И.С. Япония в начале XXI века: страноведческие зарисовки // Вопросы экономической и политической географии зарубежных стран. Вып. 19. Смоленск: Ойкумена, 2011. С. 277–295.

17. Тихоцкая И.С. Путешествия в стране Восходящего Солнца // Вопросы экономической и политической географии зарубежных стран (Меняющаяся география зарубежного мира). Вып. 17. М.; Смоленск, 2007.

18. Anholt S. Nation Branding: A Continuing Theme // J. Brand Management. 2002. V. 10. №. 1. Р. 59–60.

19. Baloglu, S., McCleary K. A model of destination image formation // Ann. of Tourism Res. 1999. V. 26. № 4. P. 868–897.

20. Chon K. The role of destination image in tourism: a review and discussion // The Tourist Rev. 1990. V. 2. Р. 2–9.

21. Crompton J. An assessment of the image of Mexico as a vacation destination and the influence of geographical location upon that image. // J. Travel Res. 1979. V. 17. № 4. P. 18–23.

22. Echtner C., Ritchie J. The meaning and measurement of destination image // J. Tourism Studies. 1991. V. 2. № 2. P. 2–12.

23. Hunt J. Image as a factor in tourism development // J. Travel Res. 1975. V. 13 № 3. P. 1–7.

24. Mayo E.J. Regional images and regional travel behaviour: The Travel Res. Association Fourth Ann. Conferen. proceedings. Sun Valley, Idaho, 1973.

25. Pike S. Destination image analysis: A Review of 142 Papers from 1973–2000 // Tourism Management. 2002. V. 23. № 5. P. 541–549.

26. Блог Павлюка С.Г. http://pavlyuk.livejournal.com/179742.html от 04.04.2012)

27. Официальный сайт Министерства по делам землепользования, инфраструктуры, туризма и транспорта (Japan Tourism Agency, MLIT), “Overnight Trip Statistics Survey http://www.mlit.go.jp/en/index.html (дата обращения: 25.02.2013).


Review

For citations:


Stegnienko A.S. Tourist Images of Japanese Prefectures: Study Methods and Typology. Izvestiya Rossiiskoi Akademii Nauk. Seriya Geograficheskaya. 2014;(4):85-94. (In Russ.) https://doi.org/10.15356/0373-2444-2014-4-85-94

Views: 707


ISSN 2587-5566 (Print)
ISSN 2658-6975 (Online)